Indafotó képeim

Egy majdnem eltűnt vasútvonal maradványai 2013-ban - Angyalföld

2013.12.16. 20:04 langelaszlo

Gyere velem egy rövid időutazásra! :) A lakóhelyünkön néha olyan csodák vannak, amelyeket normális módon nem vennénk észre, de ha egy kicsit odafigyelünk, egyből rálelhetünk egy-két dologra.
Másfél hónappal ezelőtt költöztünk a XIII. kerületbe, a Dagály utcai lakótelepre. Nagyon szép környék, megragadott. A házunk előtt egy hosszabb üres telek van, nagy villanypóznákkal tarkítva, és hallottam, hogy a MÁV tulajdona és régebben vasút ment erre. Aztán kicsit később felfedeztem részleteit a vonalnak, benőtt vasúti pályákat, átjárókat, amelyeket kezd benőni a növényzet.hid.jpgItt kezdődött a kincskeresésem, kutatásom, és nemsokára előtted is feltárul a múltunk egy érdekes szelvénye.
Ez pedig az angyalföldi ipari vasútvonal története és jelene. Erről a vonalról az idősek tudnának sokat mesélni, és lassan feledésbe merül. Az enyészeté lett, noha még 40-50 évvel ezelőtt napi sok vasút járt erre és sok gyár termékeit szállította.
Régi térképeket kutattam ki, ezeket végignézheted, és az adatokat is összeszedtem erről a kerületi emlékről.
Jó kis terepmunka volt végigmenni a teljes nyomvonalon. Lefotóztam a teljes vonalat, igyekeztem rálelni a kis emlékekre, részletekre, amelyek még megmaradtak. A teljes vonal kb. 5,5 km-es, és északon az Újpesti vonatállomástól keletre indul, átmegy a TESCO-nál a Váci úton, majd lefelé halad át a Rákos patakon. Kb. 50 db helyszíni fotót mutatok be, a teljes vonalat lefotózva, környezetet, mindent, ami mára megmaradt. Talán utolsó emléket állítva ennek.

Érdekes, hogy a maradványok alig észrevehetőek, beolvadnak. 
Pontosan ez történik valamivel, amit nem teremtünk már tovább.
A kutatás közben több érdekes részletre bukkantam. A legdélebbi helyszín, ahol még a tényleges sínek megvannak, az a Vizafogó utca, a Rákos pataknál. A vonal nyomai azonban sokkal délebbre húzódnak. A régi térképeken látszódik, hogy ez lement az Árpád híd alá (Vizafogó vasútállomás), sőt mélyen a XIII. kerületbe, majdnem a körútig. Aztán találtam még régebbi térképeket, amelyek mutatnak valamilyen vasúti pályát, még a későbbi körúttól délre is. 
Az időben visszafelé és egyre délebbre haladtam most, viszont a vasút fokozatosan északra húzódott, ahogy Budapest egyre jobban beépült, és egyre kevesebb maradt belőle. Az 1890 körüli térképeken látszik a leghosszabban, aztán fokozatosan húzódott észak felé. Még mindig sok jelenkori térképen ott hagyták a vasút vonalát, viszont valójában teljes részek eltűntek már.
A Vizafogó állomástól kezdve jönnek a fotók, egyre északabbra haladva. Több túra képeit tettem sorrendbe. 
A fotós túrák közben "véletlenül" rábukkantam két idősebb bácsira, akik tájékoztattak a személyes élményeikről. Az első a Duna Pláza mögött szedett éppen csipkebogyót. Elmondta, hogy ő is dolgozott az itteni Hajógyárban és emlékszik a vonatokra. A második a túráim végén, a Vizafogónál irányított útba, emlékezett hol mentek a sínek, stb. 
A túra közben rám lelt egy nagyon aranyos fekete cica, és láttam sajnos több hajléktalanok által lakott zugot is, elbújva a vasútvonalat belepő fák között vagy a töltések mögött.
Először a TESCO-ig csináltam a fotókat, észak felé, ott elég durván megszakad a vonal és a töltés, teljesen elbontották, miután átér a Váci úton. Eltöprengtem, hogy vajon hol csatlakozhatott rá a főbb vasútvonalakra, és ma reggel kimentem és meg is találtam a rácsatlakozást, lásd az utolsó fotók. Kattintgasd végig a fotókat, itt-ott írtam megjegyzéseket is hozzájuk. Kellemes szemezgetést! :)
Update 2013.11.30. Befejeztem az egész vonalat, végigmentem a Vizafogó állomástól délre levő szakaszok útvonalán. A régi térképeket rátéve a maiakra követtem végig a vasút régi vonalát, Esztergomi utca, Révész utca, Pannónia utca, Kárpát utca, stb. vonalon. Az album első képe egyben az utolsó elkészült fotó, ez a vonal déli végpontjának régi helyszíne, a Pannónia utca egyik kereszteződése. A fotó iránya, ahonnan jött a vonat. A Vizafogó állomástól délre már semmilyen jele nincs a vasútnak, se sínek, se épületek, teljesen benőtte a civilizáció. Pedig árgus szemekkel kerestem, épületek, fák, sínek, kövek, mindent végignéztem és már teljesen eltűnt. Ki tudja, biztosan a burkolatok alatt még megtalálható valami, de ez majd a későbbi régészek feladata lesz ... :)

Facebook albumom: https://www.facebook.com/langelaszlo/media_set?set=a.10152007851128934.1073741877.788948933&type=3

Ebben a témában találtam még anyagokat:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Magyarország_megszűnt_vasútvonalainak_listája
http://mienkahaz.blog.hu/2012/05/30/angyalfold_es_az_ipar_esete_a_kezdetekkor_1_resz
http://mienkahaz.blog.hu/2012/06/01/angyalfold_es_az_ipar_sete_2_resz
http://www.sulinet.hu/oroksegtar/data/muzeumok/mamutt_evkonyv_11/pages/011_a_gyariapar_hatasa.htm
http://forum.index.hu/Article/showArticle?go=97732291&t=9005494
http://amulok.blogspot.hu/2013/03/marina-parti-hattyutol-meder-utcai.html
http://www.vasutallomasok.hu/allomas.php?az=buan
http://www.vasutallomasok.hu/allomas.php?az=bviz
http://iho.hu/hir/indul-a-bakterhaz-130123
http://www.geocaching.com/geocache/GC368AW_lost-place-vizafogo-teherpalyaudvar?guid=ca33b1d8-e8db-4110-aa14-c457c259b683

A bejegyzés trackback címe:

http://langelaszlo.blog.hu/api/trackback/id/tr615695560

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.